Axel Mattssons Rideskole og Hestepension ApS

Anpartsselskabet

Alex Mattsson åbnede den 25. August 1909 sin egen rideskole i Klampenborg. Efter Axel Mattssons død i 1937 overtog hans hustru Lilly Mattsson rideskolen.

Tre år senere, den 16. august, stiftedes Aktieselskabet “Axel Mattssons Rideskole og Hestepension A/S”, hvor Lilly var hovedaktionær.

Efter hendes død blev A/S ændret til et anpartsselskab.

Anparterne blev solgt til hesteejerne på stedet, for at have en boks, skulle eje 5 anparter.

Nogle købte flere anparter, men det var også muligt at have hest opstaldet på Mattsson uden at have anparter. Anpartshavere var og er garanteret en plads.

Anpartsselskabet drives af en bestyrelse og en direktør. De står for alt vedr. opstaldning og bygninger. Desuden udlejer de rideskoleheste samt faciliteterne til Rideklubben.

I 1953 stiftedes den første Rideklub, MRK, på stedet, mens den nuværende Rideklub MAK blev stiftet i 1979.

Rideklubben står selv for driften af rideskoledelen, dvs. bestyrelsen ansætter en rideskolechef samt undervisere, laver stævner samt andre arrangementer.