Alex Mattsson

Axel Mattsson blev født den 3. december 1887 i en søskendeflok på syv af svenske forældre, der havde slået sig ned i København. Her ernærede de sig ved at drive gæstgiveri og sømandshjem.

Axel Mattssons far havde en stor kærlighed til heste, der blev givet videre til sønnen. Så når lille Axel kunne se sit snit til det, opsøgte han en stald. Allerede som seksårig begyndte han at ride. Moderen, fru Anna, arbejdede, til hun fyldte 73 år, til sidst som økonoma hos A. P. Møller.

Mattsson etableres

Den 25. August 1909 åbnede Alex Mattsson sin egen rideskole i Klampenborg. Han startede med en lille træstald, med to heste og en cykel, som han cyklede rundt på, mens han underviste eleverne.

I 1917 opførte Axel Mattsson et rødt træ ridehus på 13 x 21,5 meter, og hermed var grunden lagt til en egentlig helårsrideskole.

I de følgende år udvidede og der var i starten af 1930'erne var der 80 heste på selve rideskolen, derudover kunne man få opstaldning i de omkringliggende stalde på Gamle Bellevue hos staldmester Petersen og i Cottagestalden. Axel overtog blandt andet det gamle posthus, og så blev det eksisterende ridehus opført i 1936.
Ridehuset, tegnet af arkitekt Arne Jakobsen, er på 890 m2 og var dengang nordens største ridehus.

Efter Axel Mattssons død i 1937 overtog hans hustru Lilly Mattsson rideskolen. Tre år senere, den 16. august, stiftedes Aktieselskabet “Axel Mattssons Rideskole og Hestepension A/S”, hvor Lilly var hovedaktionær.

Det var meget svært at køre etablissementet under og efter krigen. Der var dog opstaldet heste nok til, at det kunne lade sig gøre. Økonomisk var det ved hjælp af låntagning. Alt blev behørigt betalt tilbage.

I 1953 stiftedes den første rideklub, MRK, på stedet, mens den nuværende rideklub MAK blev stiftet i 1979.

Ridehuset er blevet renoveret i 1981, hvor prismerne til ovenlyset blev taget ned, og siden i 1998, hvor der blev foretaget en totalrenovering.

Nyt ridehus

I 2023 blev den nye ridebane etableret. Der blev bygget nyt hegn og nyt dommertårn. Desuden blev der etableret dræn, så banen kan rides hele året.

Da Axel Mattsson var færdig med skolen som 16-årig, blev han stalddreng ved prins Valdemar og prinsesse Maries hof. Om vinteren var det i Christiansborgs stalde og om sommeren på Bernstorff Slot. Her opstod et livslangt venskab med denne familie. Blandt andet fik den senere konkurrencerytter prins Viggo mange gode råd om heste og ridning af Axel.

Efter tre år i prinsesse Maries stalde blev Axel ansat i Cirkus Orlando i Stockholm, hvor han debuterede som kunstrytter/skolerytter. Et par år senere turnerede han i Danmark med Cirkus Bech-Olsen, indtil han den 25. August 1909 åbnede sin egen rideskole i Klampenborg.